Kezdd a napot egy pohár jó borral, és fejezd be egy pohár mégjobbal!

A bor férfidolog, csendesen kell beszélni róla. Leghelyesebb egy pohár bor mellett – tartja Márai Sándor, s bár be kell vallanom, én inkább a sört részesítem előnyben, léteznek olyan élethelyzetek, amikor jól esik egy-egy pohár finom, száraz, vörös nedű. S amíg ezt kortyolgatja az ember, a világ nagy dolgaival illik foglalkoznia. Mert borban az igazság, és az üveg fenekén lakik.

Zsuzsa és István régi terve vált valóra, amikor megnyitották pápai borkereskedésüket. István szakmai múltja erősen kötődik a borhoz, közel nyolc évig egy budapesti italnagykereskedés értékesítője volt, Zsuzsa pedig egy ötcsillagos szálloda portáján dolgozott. Aztán úgy döntöttek, hazaköltöznek a feleség szűkebb pátriájába. Az ízlésesen, nagy műgonddal berendezett boltban beszélgetünk, a látvány önmagáért beszél, a választék hatalmas, a polcok kínálata felkelti az egészséges kíváncsiságot. Órákat lehetne csak azzal tölteni, hogy a borok ízét, illatát, színét, küllemét taglaló szakembert meghallgassa az érdeklődő vásárló, nem beszélve a delikátokról.

-    Az emberekkel való bánásmód  - múltunkat tekintve - nem áll tőlünk távol. Amikor egy pápai delikátüzlet létrehozásán kezdtünk gondolkozni, akkor kezdődött a pandémia időszaka. Minden létező üzlet bezárt, viszont a Borháló nyitva tarthatott, hiszen élelmiszerüzletként működik. Amikor a korábbi lakhelyünkön található Borhálóban törzsvásárlókká váltunk, akkor jött a gondolat: mi lenne, ha nem egy független delikát üzletet hoznánk létre, hanem beszállnánk a Borháló-franchise-ba. Többkörös egyeztetés, tárgyalás után végül is itt vagyunk most az üzletben, amit négy hónap alatt sikerült felépítenünk. A pápai az országban a negyvenhetedik Borháló üzlet. Két hónapot tett ki az adminisztráció, a másik kettőben pedig a két kezünkkel építettük, festettük az üzlethelyiséget. Öt év dunakeszi létet követően június 1-jén költöztünk haza a feleségem szülőhazájába, Pápára, itt vágtunk bele a jövőbe két kislányunkkal. Augusztus 13-án nyitottunk, és ez most a jelen, amit csak úgy tudunk elképzelni, hogy úgy szeressenek, szokjanak meg itt minket, ha ezt mi magunk csináljuk. Nincs alkalmazottunk, mi vagyunk a magunk marketingesei, grafikusai, árubeszerzői, tehát nagyjából mindent ketten csinálunk, illetve a lányok is besegítenek – kezdi a történetet István.



-    Miért éppen a Borháló nyerte el a tetszésüket?

-    Ami ezt a hálózatot kiemeli a többi országos borkereskedés közül, az az, hogy országosan a legnagyobb üzletszámmal rendelkezik. Közel hetven magyar pincészet nyolcszázféle borát forgalmazzuk, a pincészetek közt jónéhány kizárólag a Borhálónak készít borokat. A lényeg a kiszerelésben van. A korábbi szlogen így szólt: ahol más a mérték. Merthogy neves borászok csúcsborait palackozzák akár másfél literes magnum palackokba, 2 literes PET palackokba, és 3, vagy 5 literes bag in boxokba. Tehát ezek nem azok a borok, amiktől az emberek korábban féltek, mert a gyakorlat szerint egy PET palackos bort egy hipermarket alsó polcára lőttek be minőségben.  Például a szekszárdi Mészáros Pál csúcsborai PET palackokban is megtalálhatók igen kedvező áron. Lehet, hogy a csomagolás nem szép, de a bor attól még kiváló. Ettől versenyképes a Borháló, versenyképesebb, mint bármelyik más borkereskedés, vagy helyi hipermarket borválasztéka – fogalmaz István, majd így folytatja:
-    Amivel mi itt többet szeretnénk adni, az az, hogy ha bárki bejön, bármilyen korú, nemű, nemzetiségű vásárló, mindenki megtalálja a saját igényének megfelelő bort ár-érték arányban, minőségben, kiszerelésben, széles választékban.  Itt ebben a pici üzletben több mint háromszáz fajta bor található meg. A borokon kívül szép számban forgalmazunk pálinkát, az egyszerűbb, normál árfekvésűtől egészen a top prémium minőségűig, pezsgőket, prosecco-kat, magyar kézműves söröket, magyar gyártók által manufakturális jellegben készített lekvárokat, kistermelői chiliszószokat, chuthey-kat, lilahagyma lekvárt, kézműves prémium csokoládékat, égetett szeszeket, mézet is találnak nálunk. Igyekszünk mindent helyből, a városi és környékbeli kistermelőktől beszerezni, ez többé-kevésbé sikerül is. A korábbi delikátüzlet elképzelést sikerült olyan szinten megvalósítani, hogy bár itt több a bor, és kevesebb a delikát, de a családi örökségünket megtartottuk. Így a karácsony közeledtével akár ajándékötleteket is találnak nálunk a vásárlók. 

-    Mennyire önálló a pápai üzlet, mennyiben kötik a hálózat szabályai?


-    Egy ilyen rendszernek vannak előnyei és hátrányai. Az üzletet kialakítani lényegesen könnyebb, hiszen fogják a kezünket, persze ez kötöttségekkel is jár, mert a borokat a központból rendeljük meg. Mivel az összes borvidéket lefedjük, nem gondolom, hogy külön utakon kellene járnunk, bár erre is lehetőséget biztosít a szerződésünk. Alkalomadtán mi is be tudunk hozni helyi termelői borokat, mint ahogy tettük is a somlói Bogdán-birtokkal. Nagyon jó, majdhogynem baráti velük a viszonyunk. A teljes választékuk megtalálható nálunk, elsőként Pápán. Van tehát lehetőségünk a kitekintésre. A delikát árunk beszerzése túlnyomó többségben saját, személyes kapcsolat alapján történik.

-    Két hónap elteltével milyen tapasztalat szűrhető le a forgalmat illetően?

-    Elégedettek vagyunk a forgalommal. Sok a visszajáró vendég, még több az új. Meglepő, de rengeteg külföldi vásárlóval büszkélkedhetünk, nyilván a Pápán és környékén élő külföldiek nagy száma miatt is. Szeretnek hozzánk bejönni, kellemes miliőről, illatról, légkörről adnak visszajelzést, tetszik az üzletünk. A forgalomban is az látszik, hogy amíg az első néhány hétben a vásárlóidő nagy része a délutánokra koncentrálódott, most már a nap bármely szakában jönnek hozzánk a vevők. Igyekszünk mindig újdonsággal is szolgálni, szeretjük meglepni őket. A Borháló hatalmas előnye az eddigiek mellett a törzsvásárlói rendszer. Ezzel sok előnyhöz juthatnak a vásárlóink. Egyperces regisztráció szükséges ahhoz, hogy megkapják a kártyát, amire pontokat lehet gyűjteni, majd ezeket beváltani kedvezmény formájában. Ők kapnak elsőként hírlevelet az újdonságainkról, új termékeinkről, mint ahogy a már nálunk megtalálható friss, primőr rozé- és fehérborokról is ők szereztek először tudomást. A rendszer nagy felfutást mutat, két hónap alatt már a százat is meghaladta a törzsvásárlóink száma, akik közt vannak heti, napi rendszerességgel visszatérő vásárlók is – mondja István, majd felesége, Zsuzsa veszi át a szót.
-    Ilyen jellegű üzlet a környéken nincs. Újdonságként jelentünk meg, és úgy látjuk, igény van a jelenlétünkre. Itt lehet válogatni, és nagy előnyünk, hogy a férjem szakember, és ha bárki betér, segít kiválasztani a számára legmegfelelőbb borfajtát.



-    Hogyan érzékelik, változott-e a borfogyasztás kultúrája az utóbbi években?

-    Lehet, hogy a helyi szupermarketek borválasztéka több mint a miénk, de ott nyilván nem áll senki a vásárló mellett, hogy személyre szabottan ajánljon bort, amit én itt megtehetek és meg is teszek. Bár nem vagyok borszakértő, nem vagyok sommelier, de a jó bort én is szeretem. Rendelkezem néhány éves tapasztalattal fogyasztóként is, értékesítőként is, tehát tudok kifejezetten személyes jellegű bort ajánlani a vásárlónak. Hozzánk sokan jönnek a Pápán jelenleg is működő borkimérések vásárlói közül is. Ott a bor literjét néhány száz forinttal olcsóbban kapják meg, viszont itt az előre palackozott borok minőségével is nagyon elégedettek. Pápán kedvelik az édes és félédes borokat, de ha megkóstoltatok egy száraz, de gyümölcsös Irsait, akkor rájönnek, hogy a száraz bor is lehet jó. Jó úton járunk tehát, hogy a borkultúrát fejlesszük, abban, hogy a pápaiak többsége megtanulja, mi az a száraz, de minőségi, gyümölcsös, szőlőből készült bor. Általában mindig van nyitva néhány palack borunk, ha nehéz a döntés, megkóstoltatjuk, ezzel megkönnyítjük a választást. A többség szereti a minőségi, jó bort, és már talán tudják, hogy mi a különbség a gyengébb minőségű PET palackos, és a nálunk megtalálható ugyancsak PET palackos bor között. A legjobb visszajelzés, hogy amikor kint állok a bolt előtt, az utca túloldaláról is átintegetnek: köszönöm, jó volt a bor, amit a múltkor ajánlott, jövök legközelebb is.

-    A személyes látogatáson túl, például törzsvevőként milyen módon rendelhetünk bort?

-    A rendelés interneten, e-mail-ben, telefonon történik, a Pápai Borháló weboldalán megtalálható a komplett választékunk árral együtt. Nemrég indult el a házhoz szállítási szolgáltatásunk, tehát Pápán és a környékbeli közel húsz településre – bizonyos értékhatár felett - mi magunk szállítjuk ki a rendelt mennyiséget zárás után. Bízunk abban, hogy a vevőink ezt is szeretni fogják. Azt is mindig elmondom, ha nem ízlik az általam ajánlott bor, hozzák vissza, kicserélem. Ezt rajtunk kívül senki más nem csinálja. Az is igaz, hogy eddig erre még nem volt példa – mosolyog István.
 

Galéria

További Hírek

Kapcsolat

Riportok


Info-Oké Riportok
8500 Pápa,
  +36 70 386 0883
  kapcsolat[kukac]mindenoke[pont]hu
  


Top